Výchovný poradce / Speciální pedagog / Metodik primární prevence
Výchovný poradce
Mgr. JANA PETROVÁ (HODULÍKOVÁ)
Konzultace:
Úterý: 11.00 - 14.00 (1.úterý v měsíci 11.00 - 15.30, po telef. domluvě)
Výchovný poradce radí, informuje:
Přijímací řízení:
- Termín odevzdání přihlášky k potvrzení – 15. 02. 2016
- Termín odevzdání přihlášky na střední školu – 15. 03. 2016
Přijímací řízení na střední umělecké školy:
- Termín odevzdání přihlášky k potvrzení – 13. 11. 2015
- Termín odevzdání přihlášky na střední školu – 30. 11. 2015
Přijímací zkouška v 1.kole přijímacího řízení – 22. - 30. 04. 2016(8-leté gymnázium)
Talentová zkouška v 1.kole přijímacího řízení – 2. - 15. 01. 2016
(Jednotlivá kola přijímacího řízení vyhlašuje ředitel SŠ)
Pro 1.kolo přijímacího řízení je možno podat dvě přihlášky.
Tiskopisy přihlášek pro 1.kolo přijímacího řízení obdrží žáci v základní škole.
Základní škola potvrzuje prospěch na přihláškách a rodič odevzdává přihlášky na střední školy.
Žáci rovněž obdrží na základní škole jeden zápisový lístek /odevzdáním zápisového lístku na střední školu potvrdí úmysl vzdělávat se na té střední škole/.
Důležitá upozornění:
1) Informace o změnách v přijímacím řízení na střední školy na základě novely školského zákona zákonem č.472/2011 Sb.
- počet přihlášek v prvním kole – dvě
- rozhodnutí o přijetí ke vzdělávání na střední škole se oznamuje zveřejněním na veřejně přístupném místě ve škole (pod přiděleným registračním číslem) – do 3 dnů po přijímací zkoušce
- pouze nepřijatým žákům posílá ředitel písemné rozhodnutí
- lhůta pro uplatnění zápisového lístku – 10 pracovních dnů ode dne, kdy byl výsledek přijímacího řízení zveřejněn
- vzít zpět zápisový lístek novela školského zákona neumožňuje
- termín přijímacích zkoušek v prvním kole - viz. výše
- je zrušena povinnost základní školy vydat výstupní hodnocení
2)Pokud rodiče žáků se specifickými vzdělávacími potřebami vyžadují specifické uzpůsobení testů odpovídající jejich potřebám, je nutné tento požadavek předložit střední škole spolu s přihláškou včetně doporučení příslušného školského poradenského zařízení
3) Na tomto webu naleznete: www.kvic.cz - Přijímací zkoušky
- seznam všech středních škol Moravskoslezského kraje, které se zapojily do jednotných přijímacích zkoušek
- vzorové testy z ČJ a M, jejichž autorem je CERMAT
- odpovědi na často kladené dotazy
4) Další webové stránky - aktuální seznam oborů:
* Atlas školství
* Seznam škol
5) JAK VYPLNIT PŘIHLÁŠKU: * Pokyny k vyplnění přihlášky
Uchazeč k přihlášce připojí:
- Rozhodnutí o zdravotním znevýhodnění.
- Posudek školského poradenského zařízení o zdravotním postižení nebo zdravotním znevýhodnění.
- Doklady o výsledcích v odborných soutěžích, o publikační činnosti nebo o dosaženém dalším vzdělání.
- Posudek lékaře o zdravotní způsobilosti ke studiu se přikládá tehdy, jedná-li se o obor, pro který je tento posudek nezbytný.
- veřejné (dříve státní)
- Gymnázia (čtyřletá, víceletá)
- soukromé (školné)
- Střední odborné školy (SOŠ)
- církevní
- Integrované střední školy (ISŠ)
- vojenské
- Konzervatoře (talentové zkoušky)
- Střední odborné učiliště (SOU)
V ČR je téměř 1600 středních škol. Každoročně nabízejí 600 studijních a učebních oborů.
Střední školy:
Informační brožuru najdete v plném znění na internetových stránkách Úřadu práce Karviná:
http://portal.mpsv.cz/sz/local/ka_info/ips
Při volbě povolání spolupracujeme s těmito institucemi:
1. Informační a poradenské středisko (ISP) při Úřadu práce v Karviné (tř.Osvobození 1388).
Toto středisko nabízí našim žákům:
Poradna nabízí žákům 8. a 9. tříd psychologické vyšetření k profesní orientaci.
3. Užitečné webové stránky:
www.kraj-moravskoslezsky.cz – přehled volných míst na středních školách po 1.kole přijímacích zkoušek
www.scio.cz – vysoce kvalitní a profesionálně připravené testy, které si můžete vyzkoušet doma
www.nuov.cz – přehled škol v krajích, adresy škol, nabídka studijních učebních oborů, popis oboru, uplatnění absolventa
www.ceskaskola.cz – testy a informace k volbě povolání
www.zkousky-nanecisto.cz – testy k přijímacím zkouškám, rady k přijímacím zkouškám, jak si vybrat střední školu, informace k přijímacím zkouškám
www.volbapovolani.cz – testy, rady
4. Významný zdroj informací pro žáky i rodiče:
www.infoabsolvent.cz
- nová vzdělávací nabídka středních škol pro školní rok 2012/13
- nové video ukázky
- profitest
- bez bariér až na trh práce
- filtry vzdělávací nabídky
Přehled přihlášek 2014/2015 a Umístění na SŠ:
A jak to dopadlo:
Umístění na středních školách
Přehled přihlášek 2013/2014 a Umístění na SŠ:
Zde najdete tabulku:
Přehled přihlášek
A jak to dopadlo:
Umístění na středních školách
Přehled přihlášek 2012/2013 a Umístění na SŠ:
Zde najdete tabulku:
Přehled přihlášek
A jak to dopadlo:
Umístění na středních školách
Přehled přihlášek 2011/2012 a Umístění na SŠ:
Zde najdete tabulku:
Přehled přihlášek
A jak to dopadlo:
Umístění na středních školách
Přehled přihlášek 2010/2011 a Umístění na SŠ:
Zde najdete tabulku:
Přehled přihlášek
A jak to dopadlo:
Umístění na středních školách
- individuální a skupinové poradenství k volbě povolání
- aktuální informace o všech učebních a studijních oborech v celé ČR
- počítačový program pro testování profesních zájmů
Poradna nabízí žákům 8. a 9. tříd psychologické vyšetření k profesní orientaci.
3. Užitečné webové stránky:
www.kraj-moravskoslezsky.cz – přehled volných míst na středních školách po 1.kole přijímacích zkoušek
www.scio.cz – vysoce kvalitní a profesionálně připravené testy, které si můžete vyzkoušet doma
www.nuov.cz – přehled škol v krajích, adresy škol, nabídka studijních učebních oborů, popis oboru, uplatnění absolventa
www.ceskaskola.cz – testy a informace k volbě povolání
www.zkousky-nanecisto.cz – testy k přijímacím zkouškám, rady k přijímacím zkouškám, jak si vybrat střední školu, informace k přijímacím zkouškám
www.volbapovolani.cz – testy, rady
4. Významný zdroj informací pro žáky i rodiče:
www.infoabsolvent.cz
- nová vzdělávací nabídka středních škol pro školní rok 2012/13
- nové video ukázky
- profitest
- bez bariér až na trh práce
- filtry vzdělávací nabídky
Přehled přihlášek 2014/2015 a Umístění na SŠ:
A jak to dopadlo:
Umístění na středních školách
Přehled přihlášek 2013/2014 a Umístění na SŠ:
Zde najdete tabulku:
Přehled přihlášek
A jak to dopadlo:
Umístění na středních školách
Přehled přihlášek 2012/2013 a Umístění na SŠ:
Zde najdete tabulku:
Přehled přihlášek
A jak to dopadlo:
Umístění na středních školách
Přehled přihlášek 2011/2012 a Umístění na SŠ:
Zde najdete tabulku:
Přehled přihlášek
A jak to dopadlo:
Umístění na středních školách
Přehled přihlášek 2010/2011 a Umístění na SŠ:
Zde najdete tabulku:
Přehled přihlášek
A jak to dopadlo:
Umístění na středních školách
Speciální pedagog
Mgr. KATEŘINA DÁVIDOVÁ (Mgr. SVĚTLANA MARCOLOVÁ - MD)
Služby speciálního pedagoga jsou určeny:
* Konzultaci v jiném dni a čase lze také domluvit na telefonním čísle 739 669 921 - školní mobil, 596 311 487 - pevná linka. Místnost speciálního pedagoga se nachází v přízemí – číslo dveří 18.
Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. K žákům se speciálními vzdělávacími potřebami patří integrovaní žáci, v případě naší základní školy to jsou děti se specifickými poruchami učení např. dyslexie, dysortografie, děti s tělesným či kombinovaným postižením, děti s poruchami autistického spektra a také děti mimořádně nadané.
Depistážní činnosti. Depistážní činností se rozumí aktivní vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče. Kromě konzultačních hodin speciální pedagog také koná návštěvy v hodinách vyučujících, účastní se zápisů do 1. tříd a jiných akcí školy.
Diagnostické a intervenční činnosti. Školní speciální pedagog připravuje podklady k vyšetření v pedagogicko psychologických poradnách (dále jen PPP) či speciálně pedagogických centrech (dále jen SPC). Intervenční činnosti tvoří největší část práce – spočívají v dlouhodobé individuální nebo i skupinové práci s integrovanými žáky. V naší základní škole upřednostňujeme individuální nápravnou péči. To znamená, že každé integrované dítě např. s poruchou učení má ve svém týdenním rozvrhu vyčleněnu obvykle 1 hodinu (podle doporučení PPP nebo SPC), ve které pracuje spolu se speciálním pedagogem na odstraňování svých obtíží. Náprava se vždy uskutečňuje nerušeně mimo třídu v místnosti spec. pedagoga a využívají se při ní speciální pomůcky (počítačové programy, speciální učebnice atd.)
Metodické a koordinační činnosti. Integrovaní žáci, kteří jsou v naší škole vzděláváni za podpory pedagogické asistence (nejčastěji děti s tělesným postižením), mohou mít rovněž ve svém týdenním rozvrhu vyčleněnu obvykle 1 individuální hodinu (podle doporučení SPC) se školním speciálním pedagogem. Na tuto hodinu docházejí společně se svou paní asistentkou. Společně pak vymýšlíme a zkoušíme vhodné výukové postupy, vyrábíme nebo sháníme vhodné kompenzační pomůcky. Společně můžeme také relaxovat či využít ticha samostatné místnosti pro odeznění záchvatových stavů např. při epilepsii.
Poradenské činnosti. Během konzultačních hodin s rodiči či učiteli, nejčastěji řešíme výukové obtíže dětí, špatné soustředění, grafomotorické obtíže u prvňáčků, výběr vhodného povolání a možnosti budoucího uplatnění u starších žáků. Společně zvažujeme jak dítěti pomoci. Je-li potřeba, vytváříme společně pro dítě individuální vzdělávací program. Speciální pedagog je v kontaktu s pracovníky v dalších poradenských zařízeních (PPP, SPC), ve speciálních školách, úřadech a charitativních organizacích. Může rodičům pomoci zorientovat se v systému poradenských zařízení.
Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů. Naše škola posledních pět let prochází důkladnou modernizací. V rámci modernizace školy usilujeme o rozšiřování bezbariérového prostoru a také o vytvoření lepšího zázemí pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Průběžně nakupujeme speciální pomůcky a vybavujeme třídy a učebny vhodným výškově nastavitelným nábytkem, často vyrobeným na míru konkrétnímu integrovanému žákovi. Při vybavování školy vítáme postřehy a připomínky rodičů integrovaných žáků. Zvu vás na malou prohlídku toho, co už se nám podařilo vybudovat:
Místnost speciálního pedagoga a některé speciální pomůcky používané při nápravě poruch učení. Zázemí ve třídě pro dítě s tělesným postižením a jeho pedagogickou asistenci. Vybavená relaxační místnost, která je stále k dispozici, a je využívána dle uvážení asistence a stavu dítěte. Míčkový bazén se nachází v druhé relaxační místnosti, ve které je umístěn i masážní stůl. Nově vybudovaná bezbariérová sprcha navazující na místnost s masážním stolem. Škola umožňuje uskladňovat i speciální pomůcky, které patří přímo dětem s handicapem. V tomto případě chodítko. Je-li třeba, učitel může zřídit odpočinkový kout i ve třídě. Upravený vchod do školy s pojezdovou rampou. Výtah vedoucí ze suterénu až do posledního patra. Šatna pro oděvy a vozíčky integrovaných žáků.
- Rodičům (konzultační hodiny každé pondělí od 8 do 8.45 a od 14.15 do 15 h
- Učitelům (konzultační hodiny dle potřeby)
- Žákům (kontakt je možný před vyučováním, o přestávkách a po vyučování v pondělí od 14.15 do 15 h)
* Konzultaci v jiném dni a čase lze také domluvit na telefonním čísle 739 669 921 - školní mobil, 596 311 487 - pevná linka. Místnost speciálního pedagoga se nachází v přízemí – číslo dveří 18.
Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. K žákům se speciálními vzdělávacími potřebami patří integrovaní žáci, v případě naší základní školy to jsou děti se specifickými poruchami učení např. dyslexie, dysortografie, děti s tělesným či kombinovaným postižením, děti s poruchami autistického spektra a také děti mimořádně nadané.
Depistážní činnosti. Depistážní činností se rozumí aktivní vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče. Kromě konzultačních hodin speciální pedagog také koná návštěvy v hodinách vyučujících, účastní se zápisů do 1. tříd a jiných akcí školy.
Diagnostické a intervenční činnosti. Školní speciální pedagog připravuje podklady k vyšetření v pedagogicko psychologických poradnách (dále jen PPP) či speciálně pedagogických centrech (dále jen SPC). Intervenční činnosti tvoří největší část práce – spočívají v dlouhodobé individuální nebo i skupinové práci s integrovanými žáky. V naší základní škole upřednostňujeme individuální nápravnou péči. To znamená, že každé integrované dítě např. s poruchou učení má ve svém týdenním rozvrhu vyčleněnu obvykle 1 hodinu (podle doporučení PPP nebo SPC), ve které pracuje spolu se speciálním pedagogem na odstraňování svých obtíží. Náprava se vždy uskutečňuje nerušeně mimo třídu v místnosti spec. pedagoga a využívají se při ní speciální pomůcky (počítačové programy, speciální učebnice atd.)
Metodické a koordinační činnosti. Integrovaní žáci, kteří jsou v naší škole vzděláváni za podpory pedagogické asistence (nejčastěji děti s tělesným postižením), mohou mít rovněž ve svém týdenním rozvrhu vyčleněnu obvykle 1 individuální hodinu (podle doporučení SPC) se školním speciálním pedagogem. Na tuto hodinu docházejí společně se svou paní asistentkou. Společně pak vymýšlíme a zkoušíme vhodné výukové postupy, vyrábíme nebo sháníme vhodné kompenzační pomůcky. Společně můžeme také relaxovat či využít ticha samostatné místnosti pro odeznění záchvatových stavů např. při epilepsii.
Poradenské činnosti. Během konzultačních hodin s rodiči či učiteli, nejčastěji řešíme výukové obtíže dětí, špatné soustředění, grafomotorické obtíže u prvňáčků, výběr vhodného povolání a možnosti budoucího uplatnění u starších žáků. Společně zvažujeme jak dítěti pomoci. Je-li potřeba, vytváříme společně pro dítě individuální vzdělávací program. Speciální pedagog je v kontaktu s pracovníky v dalších poradenských zařízeních (PPP, SPC), ve speciálních školách, úřadech a charitativních organizacích. Může rodičům pomoci zorientovat se v systému poradenských zařízení.
Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů. Naše škola posledních pět let prochází důkladnou modernizací. V rámci modernizace školy usilujeme o rozšiřování bezbariérového prostoru a také o vytvoření lepšího zázemí pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Průběžně nakupujeme speciální pomůcky a vybavujeme třídy a učebny vhodným výškově nastavitelným nábytkem, často vyrobeným na míru konkrétnímu integrovanému žákovi. Při vybavování školy vítáme postřehy a připomínky rodičů integrovaných žáků. Zvu vás na malou prohlídku toho, co už se nám podařilo vybudovat:
Místnost speciálního pedagoga a některé speciální pomůcky používané při nápravě poruch učení. Zázemí ve třídě pro dítě s tělesným postižením a jeho pedagogickou asistenci. Vybavená relaxační místnost, která je stále k dispozici, a je využívána dle uvážení asistence a stavu dítěte. Míčkový bazén se nachází v druhé relaxační místnosti, ve které je umístěn i masážní stůl. Nově vybudovaná bezbariérová sprcha navazující na místnost s masážním stolem. Škola umožňuje uskladňovat i speciální pomůcky, které patří přímo dětem s handicapem. V tomto případě chodítko. Je-li třeba, učitel může zřídit odpočinkový kout i ve třídě. Upravený vchod do školy s pojezdovou rampou. Výtah vedoucí ze suterénu až do posledního patra. Šatna pro oděvy a vozíčky integrovaných žáků.
Metodik primární prevence
Mgr. VÁCLAVA WOJEWODOVÁ
Konzultace : ***
možnost zapůjčení odborné literatury.
Plán: Preventivní program
Tým pro primární prevenci:
- Ředitel školy - Mgr. Tomas Vlachopulos
- Metodik primární prevence - Mgr. Václava Wojewodová
- Výchovný poradce - Mgr. Jana Hodulíková
- Speciální pedagog - Mgr. Kateřina Dávidová
- Členové - Mgr. Jarmila Wojciková, Mgr. Ilona Gráczová
Plán:
Dlouhodobý
- Zlepšováním celkového klimatu na škole zamezovat šíření sociálně patologických jevů. (zlepšení vztahů mezi pedagogy, pedagogy a žáky, mezi pedagogy a rodiči, mezi žáky navzájem)
- Zavést adaptační pobyty pro 6. třídy
- Sbližovat učitelský sbor zapojením do projektu : Společná sborovna
- Získat rodiče pro spolupráci se školou, třídními učiteli
- Zavést podrobná pravidla omlouvání absence
- Zvýhodňovat ve vyučovacím procesu i při volnočasových aktivitách nekuřáky
- Zavést volnočasové aktivity rodičů s dětmi
- Naučit pracovat učitele, žáky i rodiče se servery pro primární prevenci
- Volnočasové aktivity žáků na naší škole - kroužky
- Zapojení témat primární prevence do výuky.
Externí spolupráce: Pedagogicko-psychologická poradna Karviná, Slezská diakonie, Policie ČR, K-centrum Karviná, Gynekologický odborník, Městský dům kultury Karviná
Vytvoření podrobných pravidel pro omlouvání absence:
Vzdělávání pedagogického sboru: seminář: „K čemu jsou dobrá pravidla chování…“ – PPP Karviná
Pracovat s dětmi na třídnických hodinách
Pracovat se schránkami důvěry ve třídách
Poskytovat rodičům informace na třídních schůzkách, zapojovat je do třídních akcí
Nabízet žákům další možnosti využití volného času - DDM Juventus, Nízkoprahové zařízení Kometa
Návštěvy pedagogických pracovníků v rodinách problémových žáků
Sledovat nástěnku primární prevence
Spolupráce se sociálními kurátory
Vytvoření informačního centra ve škole
Servery pro primární prevenci:
www.drogovaporadna.cz | www.internetporadna.cz | www.drogy-info.cz | www.odrogach.cz